Bizi takip edin
|
EN

MESLEK YÜKSEKOKULU

Mimari Restorasyon (Türkçe)

MMIR 105 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Geleneksel Yapı Türleri ve Elemanları I
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MMIR 105
Güz
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders ile öğrencinin geleneksel mimarideki farklı plan tiplerini ve yapı elemanlarını tanıması hedeflenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mimarinin tarihteki sosyal rolünü açıklayabilecek,
  • Geleneksel mimari formların türlerini tanımlayabilecek,
  • Mimari plan tiplerini karşılaştırabilecek,
  • Kültürümüzde bulunan temel yapısal formları açıklayabilecek,
  • Anadolu Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde yapılmış geleneksel yapıları tartışabilecektir.
Ders Tanımı Anadolu Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde geleneksel yapılar, plan tipleri ve yapı elemanları aktarılacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma, dersin içeriği hakkında açıklama ve genel bilgilendirme Akdeniz G., Tarih Öncesi ve İlkçağ Mimarlığı İdeal Yayınevi, İstanbul 2016
2 Anadolu'da tarih öncesi çağlardaki "yerleşim" ve "konut" kavramları Arseven, C. E., Türk Sanatı, Cem Yayınevi, İstanbul, 1970. Bölüm 2
3 Anadolu medeniyetlerindeki yapı türleri, çözümleri ve gelişim evreleri Arseven, C. E., Türk Sanatı, Cem Yayınevi, İstanbul, 1970. -Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yem Yayınları, İstanbul, 1997. sf 27-35
4 Anadolu Selçuklu Devleti'ndeki mimari özellikler ve dini yapı mimarisi Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yem Yayınları, İstanbul, 1997. sf 77-97
5 Anadolu Selçuklu Devleti'ndeki mimari özellikler ve dini yapı mimarisi Sözen, M. Anadolu Medreseleri, Cilt.1, Ist.1970; Vol.II, Istanbul, 1972
6 Anadolu Selçuklu Devleti'ndeki dini yapı ve medrese mimarisi Sözen, M. Anadolu Medreseleri, Cilt.1, Ist.1970; Vol.II, Istanbul, 1972. Bölüm 3
7 Anadolu'daki Han ve Kervansaray mimarisi Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yem Yayınları, İstanbul, 1997. sf 77-97
8 Ara Sınav
9 Erken Dönem Osmanlı Mimarisi Kuban, D., Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, 2011, İş Bankası Kültür Yayınları.
10 Erken Dönem Osmanlı Mimarisi Kuban, D., Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, 2011, İş Bankası Kültür Yayınları. sf 58-123
11 Osmanlı Klasik Dönem Mimarisi Eldem, s. H. Türk Evi, Osmanlı Dönemi c.1 ve c.2 İstanbul TAÇ Vakfı.1984 ve 1986. Bölüm 3
12 Osmanlı Klasik Dönem Mimarisi Eldem, s. H. Türk Evi, Osmanlı Dönemi c.1 ve c.2 İstanbul TAÇ Vakfı.1984 ve 1986. Bölüm 3
13 Osmanlı Geç Dönem Mimarisi Eldem, s. H. Türk Evi, Osmanlı Dönemi c.1 ve c.2 İstanbul TAÇ Vakfı.1984 ve 1986. Bölüm 3
14 Dönemin gözden geçirilmesi
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı Sözen M.& Tanyeli U., Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, 1986. Aslanapa O., Osmanlı Mimarisi, T. İş Bankası Yayınları, Ankara, 1996. Eldem, S. H., Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi.1968. Eldem, s. H. Türk Evi, Osmanlı Dönemi c.1 ve c.2 İstanbul TAÇ Vakfı.1984 ve 1986. Arel, A. Osmanlı Konut Geleneğinde Tarihsel Sorunlar. İzmir: Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, 1982. Kuban, D., Osmanlı’nın İstanbul’u YEM Yayınları. Kuban, D., Osmanlı Mimarisi, 2007, YEM Yayınları. Kuban, D., Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, 2011, İş Bankası Kültür Yayınları.
Önerilen Okumalar/Materyaller Sözen, M. Anadolu Medreseleri, Cilt.1, Ist.1970; Vol.II, Istanbul, 1972. Ahunbay, Z.“Mimar Sinan’ın Eğitim Yapıları: Medreseler, Darülkuralar, Mektepler”, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, Cilt.1, İstanbul 1988, pp.239- 309. Ayverdi, E. H. Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri, İstanbul 1973. Aksoy, Ö. Osmanlı Devri Sıbyan Mektepleri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul 1968.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
20
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
1
16
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
6
6
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
15
15
Final Sınavı
1
20
20
    Toplam
105

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Mimari restorasyon ve koruma alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibi olabilecektir.

X
2

Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilecek, yorumlayabilecek, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilecektir.

X
3

Kültürel mirasın korunması konusunda duyarlı, profesyonel etik ve ahlaki değerlere saygı gösteren, temel değerler konusunda bilgi sahibi olan bir restoratör olarak tarif edilebilecektir.

X
4

Mimari restorasyon alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecektir.

5

Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine ya da aynı düzeydeki bir mesleğe aktarabilecektir.

6

İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarını bilecek ve bunların gereklerini yerine getirebilecektir.

7

Sektörde ihtiyaç duyulan nitelikte ara teknik eleman olarak; Mimari Restorasyon alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarını etik ilkeler çerçevesinde ilişkilendirebilecektir.

X
8

İngilizceyi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak mimari restorasyon ve koruma alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecektir.

9

Mimari restorasyon alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecektir.

10

Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilecek, bilgilerini yenilenme ve sürekli gelişmeye yönelik olarak gözden geçirebilecektir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.