TRH 100 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
TRH 100
Bahar
4
0
4
4

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Seviyesi
-
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin amacı, üniversite gençliğine Türkiye Cumhuriyeti’nin hangi koşullarda kurulduğunu anlatmak, Atatürkçü Düşünce’yi ve onun dayandığı felsefeyi, ilkeleri ve bunun yanında çağdaş değerleri benimsetmektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tarihi belirleyen çeşitli aktörleri ve faktörleri tanımlayabilecektir.
  • Bu aktörlerin ve faktörlerin oynadığı farklı rolleri analiz edebilecektir.
  • Bağımsızlık, Özgürlük ve Ulusal Egemenlik kavramlarını yorumlayabilecektir.
  • Çağdaş, Demokratik, Lâik ve Sosyal bir Hukuk Devleti olan Türkiye Cumhuriyeti’nin oluşum sürecini değerlendirebilecektir.
  • Milli birlik ve beraberliğin önemini kavrayabilecektir.
  • Türk toplumunun karşılaşacağı sorunları Atatürkçü bir yaklaşımla çözebilecektir.
  • Türk inkılabının temel ilkelerini ve niteliğini kavrayabilecektir.
  • Türk inkılabının amacını ve toplumsal kazanımlarını sıralayabilecektir.
  • Türk inkılabının hangi koşullarda, hangi yöntemlerle gerçekleştirildiğini ve bu süreçte ne tür sorunlarla karşılaşıldığını kavrayabilecektir.
  • Atatürk ilkeleri, Atatürkçülük, Kemalizm, Atatürkçü düşünce sistemi gibi kavramları yorumlayabilme 5 Geçmişten günümüze Türkiye Cumhuriyeti'nde yaşanan siyasi, ekonomik, toplumsal gelişmeleri algılayabilecektir.
  • Atatürk ilkeleri, Atatürkçülük, Kemalizm, Atatürkçü düşünce sistemi gibi kavramları yorumlayabilecektir.
  • Geçmişten günümüze Türkiye Cumhuriyeti'nde yaşanan siyasi, ekonomik, toplumsal gelişmeleri algılayabilecektir.
Tanımı Dersin içeriği, Atatürk önderliğinde Türk milletinin geçirdiği inkılap tarihini kapsamaktadır. Osmanlı Devleti'nin yıkılış sebepleri irdelenerek, fiilen yok olmuş bir devletten Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin nasıl kurulduğu belgeler ışığında değerlendirilmektedir. İlke ve inkılapların anlamı ve önemi üzerinde durularak yakın dönem tarihimiz aydınlatılmaya çalışılmaktadır. Geçmişten günümüze küresel sorunlar ve olası çözümleri tartışılmaktadır.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Amacı , Osmanlı Yenileşme Hareketlerinin Başlangıcı ve Şark Meselesi
2 Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet Dönemleri. 19. ve 20. yüzyıl başlarında Fikir Hareketleri
3 Trablusgarp ve Balkan Savaşları 1. Dünya Savaşı, Cepheler ve Paris “Barış” Konferansı Mondros Mütarekesi
4 Milli Mücadele Dönemi İzmir’in işgali / Cemiyetler Kurtuluş Savaşı Örgütlenme Aşaması: Kuva-yı Milliye’nin doğuşu Kongreler Dönemi / Temsil heyetinin Ankara’ya gelişi / Misâk-ı Milli
5 TBMM’nin açılması/ Teşkilat-ı Esasiye 1. Londra ve San Remo Konferansları Sevr Muahedesi
6 Düzenli ordunun kurulması Ulusal Kurtuluş Savaşı Cepheleri (Doğu-Güney ve Batı Cepheleri) 2. Londra Konferansı Sakarya Savaşı Büyük Taarruz Mudanya Mütarekesi
7 Ankara'nın Başkent Olması, Cumhuriyetin İlanı, Halifeliğin Kaldırılması, Demokrasiye Giriş Adımları (Cumhuriyet Halk Fırkası, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası) Şeyh Sait İsyanı, Menemen Olayı
8 Atatürk İnkılapları (Hukuk Alanı, Eğitim ve Kültür Alanı, Toplumsal Alan, Ekonomik Alan) Attaürk İlkeleri ve Bütünleyici İlkeler
9 Atatürk Dönemi Dış Politika (1923-1938) Yabancı Okullar, Etabli Meselesi, Musul Meselesi, Türkiye'nin Milletler Cemiytine Girmesi, Balkan Antantı, Montrö Boğazlar Sözleşmesi, Sadabat Paktı, Hatay'ın Anavatana Katılması
10 Atatürk Sonrası Türkiye: İnönü Dönemi, 2. Dünya Savaşı ve Türkiye Çok partili Hayata Geçiş- Demokrat Parti Dönemi
11 1960-1980 Yılları Arası Türkiye: 1960 Darbesi, 1971 Askeri Muhtırası, 1980 Darbesi
12 Soğuk Savaş Döneminde Türkiye: Türkiye'nin Birleşmiş Milletlere Üye Olması-Balakn Paktı- Kıbrıs Sorunu- Ege Denizi Sorunları- Soğuk Savaş Sonrasında Türkiye
13 Dönemin gözden geçirilmesi  
14 Dönemin gözden geçirilmesi  
15 Dönemin gözden geçirilmesi  
16 Dönemin gözden geçirilmesi  

 

Dersin Kitabı

Prof.Dr. Refik Turan, Prof Dr. Mustafa Safran, Prof Dr. Necdet Hayta, Doç. Dr. M. Ali Çakmak, Doç.Dr. Cengiz Dönmez, Yrd. Doç. Dr. Muhammet Şahin; ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ 2013, Beta Yayıncılık BLACKBOARD TÜM DERS MATERYALLERİ

Diğer Kaynaklar

Mustafa Kemal ATATÜRK , NUTUK

Fatma Acun,  Atatürk ve Türk İnkılap Tarihi

Falih RIFKI, ÇANKAYA

Ergün Aybars, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
1
10
Ödev
-
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
30
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
50
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
50
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
1
6
Ödev
-
6
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
10
Final / Sözlü Sınav
1
14
    Toplam
94

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Ayakkabı Tasarım ve Üretimi alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibi olacaktır.

2

İlgili alanda kullanılan malzemeleri ve kimyasalları tanıyabilecek, uygulamalar için gerekli olan teknikleri ve teknolojik cihazları kullanabilecektir.

3

Alan ile ilgili mevzuat ve ilkeler hakkında bilgi sahibi olacaktır.

4

Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilecek, yorumlayabilecek, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilecektir.

5

Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecektir.

6

Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı ile yenilikçi, sürekli gelişime açık, yaratıcı düşünceye sahip olacak ve uygulayabilecektir.

7

İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarını bilerek, bunların gereklerini yerine getirebilecektir.

8

Bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilecek, etkin ve verimli çalışabilecektir.

9

İş etiğinin değerlerine uymanın gereğini özümseyerek alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında her şart altında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olacak ve uygulayabilecektir.

10

İngilizce’yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak Ayakkabı Tasarım ve Üretimi alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecektir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest