Bizi takip edin
|
EN

MESLEK YÜKSEKOKULU

Pazarlama (Türkçe)

MPAZ 220 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Tüketim Sosyolojisi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MPAZ 220
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Dersin amacı tüketim çalışmalarındaki belli başlıklar ve tartışmalar üzerinden sosyolojik düşünceye giriş yapmaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tüketim ile ilgili temel sosyoloji kuramlarını tartışabilecektir.
  • Tüketim fenomeninin bireyler, gruplar ve toplum ile olan ilişkisini sorgulayabilecektir.
  • Sosyal ve kültürel sorunları tüketim sosyolojisi bağlamında açıklayabilecektir.
  • Bireysel deneyimlerini açıklamada sosyolojik yaklaşımları değerlendirebilecektir.
  • Alışveriş ve boş zaman aktiviteleri gibi farklı alanlardaki gündelik yaşam pratiklerini ekonomik ilişkiler üzerinden sorgulayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders tüketim tartışmaları üzerinden öğrencileri sosyolojik düşünce ile tanıştırmak üzerine tasarlanmıştır. Bu doğrultuda, temel tüketim sosyolojisi kuramları üzerinden tüketim ve toplum arasındaki ilişkiyi anlamaya yönelik üzere tartışılacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Sosyolojik düşünmek Giddens, A. ve Sutton, P. W. (2014). Sosyolojik düşünmek. Sosyolojide temel kavramlar. Ankara: Phoenix. ISBN-978-605-4627-56-8
2 Ekonomi sosyolojisine giriş Smelser, N. J., and Swedberg, R. (Eds.) (2006). The handbook of economic sociology. New York: Princeton University Press. ISBN-13: 978-0691121260 Giddens, A. ve Sutton, P. W. (2017). Çalışma yaşamı ve ekonomi. Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları. ISBN-978-605-9245-09-8
3 Nesneler, metalar ve meta olmayanlar Corrigan, P. (1997). The sociology of consumption. London: Sage. ISBN-13: 978-0761950110 Giddens, A. ve Sutton, P. W. (2014). Sosyal yapılar. Sosyolojide temel kavramlar. Ankara: Phoenix. ISBN-978-605-4627-56-8
4 Gündelik yaşam pratiği olarak tüketim Paterson, M. (2006). Consumption and everyday life. London: Routledge. ISBN-13: 978-0415355070 Featherstone, M. (2013). Gündelik hayatın estetikleştirilmesi. Postmodernizm ve tüketim kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ISBN-978-605-9245-09-8
5 Yaşam biçimi ve tüketim kültürü Featherstone, M. (2013). Hayat tarzı ve tüketim kültürü. Postmodernizm ve tüketim kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ISBN-978-605-9245-09-8
6 Tüketime teorik yaklaşımlar Corrigan, P. (1997). The sociology of consumption. London: Sage. ISBN-13: 978-0761950110 Şan, M. K. ve Hira, İ. (2004). Modernlik ve postmodernlik bağlamında tüketim toplumu kuramları. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 1–19.
7 Tüketim kültürü kuramları Featherstone, M. (2013). Tüketim kültürü teorileri. Postmodernizm ve tüketim kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ISBN-978-605-9245-09-8
8 Ara sınav
9 Sosyoloji ve postmodern kültür Featherstone, M. (2013). Postmodern kültürün bir sosyolojisine doğru. Postmodernizm ve tüketim kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ISBN-978-605-9245-09-8
10 Kültürel değişim ve sosyal pratik Featherstone, M. (2013). Kültürel değişme ve toplumsal pratik. Postmodernizm ve tüketim kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ISBN-978-605-9245-09-8
11 Beden ve tüketim Baudrillard, J. (2012). En güzel tüketim nesnesi: Beden. Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ISBN-978-975-539-141-0
12 Şehir kültürü Featherstone, M. (2013). Kent kültürleri ve postmodern hayat tarzları. Postmodernizm ve tüketim kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ISBN-978-605-9245-09-8
13 Moda ve tüketim Corrigan, P. (1997). The sociology of consumption. London: Sage. ISBN-13: 978-0761950110 Evecen, A. (2015). Baudrillard’dan modern toplumlara özgü bir moda çözümlemesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 2(5), 216–226.
14 Tüketim sosyolojisinde güncel gelişmeler Warde, A. (2015). The sociology of consumption: Its recent developments. Annual Review of Sociology, 41, 117–134.
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final sınavı

 

Ders Kitabı

Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ISBN-978-975-539-141-0

Brewer, J. D. (2004). Imagining the sociological imagination: The biographical context of a sociological classic. British Journal of Sociology, 55, 317–333.

Corrigan, P. (1997). The sociology of consumption. London: Sage. ISBN-13: 978-0761950110

Evecen, A. (2015). Baudrillard’dan modern toplumlara özgü bir moda çözümlemesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 2(5), 216–226.

Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve tüketim kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ISBN-978-605-9245-09-8

Giddens, A. ve Sutton, P. W. (2014). Sosyolojide temel kavramlar. Ankara: Phoenix. ISBN-978-605-4627-56-8

Giddens, A. ve Sutton, P. W. (2017). Çalışma yaşamı ve ekonomi. Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları. ISBN-978-605-9245-09-8

Paterson, M. (2006). Consumption and everyday life. London: Routledge. ISBN-13: 978-0415355070

Smelser, N. J., and Swedberg, R. (Eds.) (2006). The handbook of economic sociology. New York: Princeton University Press. ISBN-13: 978-0691121260

Şan, M. K. ve Hira, İ. (2004). Modernlik ve postmodernlik bağlamında tüketim toplumu kuramları. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 1–19.

Warde, A. (2015). The sociology of consumption: Its recent developments. Annual Review of Sociology, 41, 117–134.

Önerilen Okumalar/Materyaller

Adams, C. J. (2017). Etin ataerkil metinleri: Etin cinsel politikası. In Etin cinsel politikası: Feminist-vejetaryen eleştirel kuram (pp. 75–96). İstanbul: Ayrıntı.

Baudrillard, J. (2012). En güzel tüketim nesnesi: Beden. In Tüketim toplumu söylenceleri/yapıları (pp. 149–177). İstanbul: Ayrıntı.

Bourdieu, P. (2015). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi (pp. 9–21). Ankara: Heretik.

Bourdieu, P. (2015). “Saf” eleştirilerin “avam” bir eleştirisi için öneriler. In Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi (pp. 701–727). Ankara: Heretik.

Bauman, Z. (2018). Seksin postmodern kullanımları üzerine. In Bireyselleşmiş toplum (pp. 286–308). İstanbul: Ayrıntı.

Bauman, Z. & Raud, R. (2018). Performans sergileyen benlikler. In Benlik pratikleri (pp. 64–91). İstanbul: Ayrıntı.

Debord, G. (2018). Kültürde yadsıma ve tüketim. In Gösteri toplumu (pp. 135–150). İstanbul: Ayrıntı.

Ritzer, G. (2017). Toplumun McDonaldlaştırılması: Çağdaş toplum yaşamının değişen karakteri üzerine bir inceleme (pp. 15–43).  İstanbul: Ayrıntı.

Ritzer, G. (2016). Tüketim katedralleri (ve manzaraları). In Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek (pp. 293–327). İstanbul: Ayrıntı.

Ritzer, G. (2016). Yeni tüketim araçlarında bir gezinti. In Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek (pp. 21–58). İstanbul: Ayrıntı.

Veblen, T. (1995). Giyim: Maddiyatçı kültürün bir dışavurumu. In Aylak sınıf (pp. 126–137). İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.

Zizek, S. (2016). Pornografi, nostalji, montaj: Bir bakış üçlüsü. In Yamuk bakmak: Popüler kültürden Jacques Lacan’a giriş (pp. 146–166). İstanbul: Metis.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
Proje
1
35
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
1
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
8
8
Proje
1
15
15
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
15
15
Final Sınavı
1
20
20
    Toplam
122

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Pazarlama ile ilgili temel konularda teorik bilgiye sahip olarak, pazarlama sürecini ve çevresini tanır.

2

Pazarlama ile ilgili belgeleri tanıyarak, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde pazarlama faaliyetlerini gerçekleştirir.

3

Pazarlama ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini etkin kullanır.

X
4

Satış organizasyonu, satış yönetimi ve satış teknikleri konularında bilgi sahibi olarak satış sürecini yönetir, ortaya çıkabilecek problemleri çözer.

5

Tüketici davranışlarını analiz ederek bu bilgiyi yerel ve küresel boyutta kullanır.

6

İşletmecilik, halkla ilişkiler ve reklamcılık ile ilgili kavram ve uygulamalar hakkında bilgi sahibi olarak bu bilgileri pazarlama alanında kullanır.

7

Sözlü ve yazılı şekilde etkin iletişim kurar.

X
8

Disiplinler arası alanlarda etkin çalışabilme becerisine sahiptir.

9

Mesleki alanın gerektirdiği matematik becerisine ve istatistik bilgisine sahiptir.

X
10

İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.

11

Toplumsal hayatın gerekleri doğrultusunda davranarak, tutum ve tavırlarıyla topluma örnek olur.

X
12

Mesleki bilgileri sentezleme, analiz etme, yorumlama, sorgulama, eleştirme ve mesleki yasal mevzuatı anlayabilme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser.

X
13

Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine yönlendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.