VOCATIONAL SCHOOL
Department of Marketing (Turkish)
MPAZ 114 | Course Introduction and Application Information
Course Name |
Social Psychology
|
Code
|
Semester
|
Theory
(hour/week) |
Application/Lab
(hour/week) |
Local Credits
|
ECTS
|
MPAZ 114
|
Fall/Spring
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Prerequisites |
None
|
|||||
Course Language |
Turkish
|
|||||
Course Type |
Elective
|
|||||
Course Level |
-
|
|||||
Mode of Delivery | - | |||||
Teaching Methods and Techniques of the Course | - | |||||
Course Coordinator | ||||||
Course Lecturer(s) | ||||||
Assistant(s) | - |
Course Objectives | |
Learning Outcomes |
The students who succeeded in this course;
|
Course Description |
|
Core Courses | |
Major Area Courses | ||
Supportive Courses |
X
|
|
Media and Management Skills Courses | ||
Transferable Skill Courses |
WEEKLY SUBJECTS AND RELATED PREPARATION STUDIES
Week | Subjects | Related Preparation |
1 | Introduction to the course | |
2 | History of social psychology | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal psikoloji nedir? In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 21–37). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Sosyal psikolojiye giriş. In Sosyal Psikoloji (pp. 27–68). İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
3 | Research methods in social psychology | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal psikoloji araştırmalarında yöntem ve örnekler. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 39–65). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Yöntem: Sosyal psikolojide araştırma yöntemleri. In Sosyal Psikoloji (pp. 69–120). İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
4 | Social influence | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal etki ve uyma. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 67–100). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Uyma: Davranışları etkileme. In Sosyal Psikoloji (pp. 417–494). İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
5 | Social cognition and perception | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal biliş. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 101–128). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Sosyal algı: Başka insanları nasıl algılıyoruz? In Sosyal Psikoloji (pp. 179–238). İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
6 | Midterm exam | |
7 | Attitude | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Tutum ve tutum değişimine kuramsal yaklaşımlar. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 129–178). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Tutumlar ve tutum değişimi: Düşünce ve duyguları etkilemek. In Sosyal Psikoloji (pp. 353–416). İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
8 | Psychosocial development and the self | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyalleşme ve sosyal gelişim. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 219–246). İstanbul: Evrim Yayınevi. Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Benlik. In Dünden Bugü-ne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 247–270). İstanbul: Evrim Yayınevi. |
9 | Interpersonal attraction, romantic relationship and love | Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Kişilerarası çekim: İlk izlenimlerden yakın ilişkilere. In Sosyal Psikoloji (pp. 557–620). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Atak, H., & Taştan, N. (2012). Romantik ilişkiler ve aşk. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 520–546. Sümer, N., & Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir kaşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14, 71–106. |
10 | Aggression and prejudice | Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Saldırganlık: Neden başkalarının canını yakarız? In Sosyal Psikoloji (pp. 673–742). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Önyargı: Nedenleri ve tedavi yöntemleri. In Sosyal Psikoloji (pp. 743–816). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Madran, H. A. D. (1992). Buss–Perry saldırganlık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 23, 1–6. |
11 | Gender psychology | Helgeson, V. S. (2012). The Psychology of Gender. New Jersey: Pearson. |
12 | Social psychology in social networking sites | Tosun, L. P. (2017). "Sanal" Ortamda "Gerçek" Kişiler: Sosyal Ağlar ve Sosyal Psikoloji. Ankara: Nobel. |
13 | Student presentations | |
14 | Student presentations | |
15 | Review of the course | |
16 | Final exam |
Course Notes/Textbooks | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Sosyal Psikoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
Suggested Readings/Materials | Atak, H., & Taştan, N. (2012). Romantik ilişkiler ve aşk. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 520–546. Helgeson, V. S. (2012). The Psychology of Gender. New Jersey: Pearson. Madran, H. A. D. (1992). Buss–Perry saldırganlık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 23, 1–6. Sümer, N., & Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir kaşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14, 71–106. Tosun, L. P. (2017). "Sanal" Ortamda "Gerçek" Kişiler: Sosyal Ağlar ve Sosyal Psikoloji. Ankara: Nobel. |
EVALUATION SYSTEM
Semester Activities | Number | Weigthing |
Participation | ||
Laboratory / Application | ||
Field Work | ||
Quizzes / Studio Critiques | ||
Portfolio | ||
Homework / Assignments | ||
Presentation / Jury | ||
Project | ||
Seminar / Workshop | ||
Oral Exams | ||
Midterm |
2
|
60
|
Final Exam |
1
|
40
|
Total |
Weighting of Semester Activities on the Final Grade |
2
|
60
|
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade |
1
|
40
|
Total |
ECTS / WORKLOAD TABLE
Semester Activities | Number | Duration (Hours) | Workload |
---|---|---|---|
Theoretical Course Hours (Including exam week: 16 x total hours) |
16
|
3
|
48
|
Laboratory / Application Hours (Including exam week: '.16.' x total hours) |
16
|
0
|
|
Study Hours Out of Class |
14
|
3
|
42
|
Field Work |
0
|
||
Quizzes / Studio Critiques |
0
|
||
Portfolio |
0
|
||
Homework / Assignments |
0
|
||
Presentation / Jury |
0
|
||
Project |
0
|
||
Seminar / Workshop |
0
|
||
Oral Exam |
0
|
||
Midterms |
2
|
15
|
30
|
Final Exam |
1
|
15
|
15
|
Total |
135
|
COURSE LEARNING OUTCOMES AND PROGRAM QUALIFICATIONS RELATIONSHIP
#
|
Program Competencies/Outcomes |
* Contribution Level
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | To be able to know the marketing process and its environment by having the theoretical knowledge in marketing. |
|||||
2 | To be able to carry out marketing activities within the framework of the relevant legislation provisions by recognizing the documents related to marketing. |
|||||
3 | To be able to use the modern techniques, tools and information technologies required for marketing-related applications. |
X | ||||
4 | To be aware of the sales organizations, sales management and sales techniques and manage the sales process and solve the possible problems that may arise. |
|||||
5 | To be able to analyse the customer behaviour and use this information at the local and global scenarios. |
|||||
6 | To be able to determine and effectively use the marketing related applications for modern techniques, tools and information technologies. |
|||||
7 | To be able to communicate effectively in oral and written form. |
X | ||||
8 | To be able to work effectively with multi-disciplinary teams, and apply them in the work environment. |
|||||
9 | To have a wide acquaintance with the math skills and statistical knowledge required for the vocational area. |
X | ||||
10 | To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using English at the general level of European Language Portfolio A2. |
|||||
11 | To be able to act as an example to the society by the needs of social life and with its attitudes and attitudes. |
X | ||||
12 | To have the ability of occupational information synthesizing, analysing, interpreting, questioning, criticism, and to understand the professional legal regulations to adopt a lifelong learning approach accordingly. |
X | ||||
13 | To be able to direct his/her education to a further level of education. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest