Bizi takip edin
|
EN

MESLEK YÜKSEKOKULU

Mimari Restorasyon (Türkçe)

MMIR 205 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Malzeme Bozulmaları ve Onarım
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MMIR 205
Güz
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Grup çalışması
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders ile öğrenciye geleneksel yapılarda kullanılan malzemelerin bozulma tipleri ve onarım teknikleri ile ilgili yeterlilikler kazandırılacaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme türlerini ve yapı içinde kullanıldıkları yerleri tarif edebilecek,
  • Taş bazlı malzeme türlerini belirtip, bu malzemelerdeki bozulma nedenleri ile onarım tekniklerini açıklayabilecek,
  • Toprak bazlı malzeme türlerini belirtip, bu malzemelerdeki bozulma nedenleri ile onarım tekniklerini açıklayabilecek,
  • Ahşap bazlı malzeme türlerini belirtip, bu malzemelerdeki bozulma nedenleri ile onarım tekniklerini açıklayabilecek,
  • Metal bazlı malzeme türlerini belirtip, bu malzemedeki bozulma nedenleri ile onarım tekniklerini açıklayabilecektir.
Ders Tanımı Yapı malzemelerinin bozulma süreci, restorasyon uygulamalarında yapı-malzeme ilişkisinin tartışıldığı, alan çalışmalarıyla seçilen örnekler üzerinde analizlerin yapılıp koruma amaçlı uygun tekniklerin seçilerek uygulama önerilerinin hazırlandığı çalışmaları kapsamaktadır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş ve ders programının tartışılması, çalışma grupları ve konu seçimi
2 Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme türleri ve yapı içinde kullanıldıkları yerler Tayla, H., Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, İstanbul 2007. Bölüm 1
3 Yapı ve yapı malzemeleri bazında bozulma ve onarım yöntemlerinin gruplanarak irdelenmesi Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. Bölüm 1
4 Taş esaslı malzeme türlerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. Bölüm 2
5 Toprak esaslı malzeme türlerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. Bektaş, C. Koruma, Onarım, İstanbul 2001 Bölüm 1
6 Ahşap esaslı malzemelerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. Bektaş, C. Koruma, Onarım, İstanbul 2001 Bölüm 2
7 Mapping yöntemi ile bozulma ve müdahale yöntemlerini görsel sunumla ifade etme yöntemi Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul: Birsen Yayınevi, 2002. Bölüm 1
8 Metal esaslı malzeme türlerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri.
9 Bağlayıcı malzemeler ve harçlarda konservasyon Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul: Birsen Yayınevi, 2002. Bölüm 2
10 Statik bozulmalar ve çözüm önerileri Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul: Birsen Yayınevi, 2002. Bölüm 3
11 Yapı özgünlüğünün bozulduğu aşamalar ve yenileneme için yapım yöntemleri
12 Ödev- İnceleme İçin Örnek Yapı Seçilmesi Uluengin, M. B., Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006. Bölüm 1
13 Öğrenci Sunumları- Seçilen örnek proje kapsamında bozulma yöntemlerinin mapping yöntemi ile irdelenmesi Uluengin, M. B., Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006. Bölüm 2
14 Öğrenci Sunumları- Seçilen örnek proje kapsamında bozulma yöntemlerinin mapping yöntemi ile irdelenmesi
15 Dönemin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı Tayla, H., Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, İstanbul 2007. Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. Uluengin, M. B., Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006. Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul: Birsen Yayınevi, 2002. Bektaş, C. Koruma, Onarım, İstanbul 2001
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
6
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
9
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
1
15
Seminer/Çalıştay
1
10
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
9
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
1
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
32
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
1
3
Portfolyo
0
Ödev
1
2
2
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
7
7
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
12
12
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Mimari restorasyon ve koruma alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibi olabilecektir.

X
2

Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilecek, yorumlayabilecek, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilecektir.

X
3

Kültürel mirasın korunması konusunda duyarlı, profesyonel etik ve ahlaki değerlere saygı gösteren, temel değerler konusunda bilgi sahibi olan bir restoratör olarak tarif edilebilecektir.

X
4

Mimari restorasyon alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecektir.

5

Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine ya da aynı düzeydeki bir mesleğe aktarabilecektir.

6

İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarını bilecek ve bunların gereklerini yerine getirebilecektir.

7

Sektörde ihtiyaç duyulan nitelikte ara teknik eleman olarak; Mimari Restorasyon alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarını etik ilkeler çerçevesinde ilişkilendirebilecektir.

X
8

İngilizceyi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak mimari restorasyon ve koruma alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecektir.

9

Mimari restorasyon alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecektir.

10

Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilecek, bilgilerini yenilenme ve sürekli gelişmeye yönelik olarak gözden geçirebilecektir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.