Bizi takip edin
|
EN

MESLEK YÜKSEKOKULU

Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri (Türkçe)

SHKH 209 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Ekip Kaynak Yönetimi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
SHKH 209
Güz
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Ders; uçak kaza ve kırımlarında insan hatasını azaltmak , en aza indirmek için uçuş emniyeti ile ilgili konular hakkında bilgi sahibi olmayı ve buna paralel olarak da uçuş emniyeti ile ilgili becerileri geliştirmeyi hedefler. Kabin ve Kokpit ekibinin emniyetli bir uçuş gerçekleştirebilmesi için, eldeki tüm kaynakların en etkin şekilde kullanılmasını sağlamak, aynı zamanda da bakım, işletme elemanları, ATC ve yer ekibi arasındaki, etkin iletişim ve teknik becerilerin geliştirilmesini hedefler.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • CRM ile ilgili teorik bilgi sahibi olabilecektir. Kazalardaki Faktörler - Beş M / Havacilikta İnsan Faktörünü Açiklayici Modeller -Shell Modeli /İnsan Hatalarının İncelenmesinde Reason Modellerini açıklıyabilecekler.
  • Duyusal Faktörler -Fizyolojik Faktörler - Çevresel Faktörler -Psikolojik Faktörler ve Uyku -Alkol - İlaçKullanımı - Vardiyalı Çalışma hakkında bilgi sahibi olacaklar.
  • Emniyet Politikası-Pro-aktif Davranış-Steril kokpit -Teyakkuz x Rehavet-Otomasyon-Emniyet Zinciri -Hatalar Zinciri konularını kavrayacaklar.
  • Israrcılık/Kararlılık-Karar Verme-Risk Yönetimi-Liderlik Profesyonellik-Stres Yönetimi-İş yükü ve Zaman Yönetimi -Ekip Olmak ve Sinerji gibi becerilere sahip olacaklar.
  • İletişim-Kalabalığın Kontrolü-Brifing/De brifing-Kültürel farklılıklar konularını kavrayacaklar.
Ders Tanımı Havacılıkta İnsan faktörünün kavramsal modeli” olan “SHELL” modeli üzerinden, öğrencilerde birey olarak sistemin içinde bulunacakları yer ile ilgili farkındalık yaratıp, insanın havacılık ve şirket prosedürleriyle, makine ile, çevre ile ve insanla olan ilişkisinde tüm bu becerileri kullanarak görevlerini uçuş emniyeti açısından en iyi şekilde icra edebilecek bilinç düzeyini oluşturmaktır. Bu beceriler; Liderlik, insanları idare etme, kalabalık kontrolü, ekip çalışması, kişilik etkileşimleri, sinerji, motivasyon, kişisel farklılıkları anlama ve onlarla başa çıkma, hatalar zinciri, kızgınlıkla başa çıkma, beden dili, kendine aşırı güven, Stres yönetimi, sağlık ve stresi kapsayan fiziksel ve zihinsel limitler, Profesyonellik, Zaman Yönetimi, İletişim, iletişim ve algılama farklılıkları, Yorgunluk, iş yükü yönetimi, durum değerlendirmesi, risk yönetimi, karar verme, teyakkuz, rehavet, otomasyon, beslenme, zihin ve vücudun çalışma esasları, yeme alışkanlığı, brifing, de-brifing ve geri bildirim konularını kapsamaktadır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 CRM Dersin Amacı -Tarihçesi - Gelişimi Ve Saffaları , CRM’nin Hedefleri Ve Tanımı - Kaynakları- Havacılıkta Kaza Kavramı -Havacılıkta Kaza Üreten Faktörler- Dört M Modeli/Beş M Modeli AKTAN Can, “İnsan Yönetimi ve Liderlik”, http://www.canaktan.org/yonetim/insanyonetim/liderlik.htm, Erişim:15.09.2012.
2 Havaaracı Kazalarında İnsan Faktörü – İnsan Faktörlerinin Tanımı Ve Kapsamı- Havacılıkta İnsan Aktörünün Kavramsal Modeli Shell –Havacılıkta – Hata - İnsan Hatalarının İncelenmesinde Reason Modeli BAHTIŞEN Erdinç., “Uçak Kazalarında İnsan Faktörü ve Kokpit Ekibi Performansının Geliştirilmesine Yönelik Uçuş Emniyet Yönetim Uygulamaları”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2001.
3 CRM Becerileri : Görev Analizi (Mission Analysis)- MOTİVASYON-BRİFİNG-DEBRİFİNG . Uyum Yeteneği Ve Esneklik (Adaptability – Flexibility) ELBAŞI Dinçer., “Uçuş Ekibi Kaynak Yönetimi: Uçuş Ekipleri Tarafından Kaynak Yönetimi Programlarının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunların Tespit ve Çözümüne İlişkin Bir Araştırma”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana, 2003.
4 CRM Becerileri : Liderlik – Leadership ve İnisiyatif -KararVerme (Decision Making) ve Kendine Güven(Assertiveness) - Incapacitation YEMİŞÇİ ALİMANOĞLU Derya.,“Bilgi Yönetim Sisteminin Performans Değerlendirme Üzerine Etkileri”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 2005
5 CRM Becerileri : Durum Muhakemesi - Situational Awareness Ve İnsan Performansını Temelini Oluşturan Duyusal-Fizyolojik-Çevresel Faktörler ÜNAL Turan., “Uçuş Ekibi Kaynak Yönetiminde İletişim Sorunları”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale, 2005.
6 CRM Becerileri : Durum Muhakemesi - Situational Awareness Ve İnsan Performansını Temelini Oluşturan Psikolojik-Diğer Faktörler (Uyku-Alkol, Uyuşturucu,İlaçKullanımı-Vardiyalı Çalışma) Durum Muhakemesinin Kaybında Teyakkuz -Rehavet ve Steril Kokpit AÇIKEL Yıldırım., “Duygusal Zekanın Askeri Uçuş Eğitiminin Başarısına Etkisi ve Uçuş Eğitimi Alan Pilot Adayları Üzerinde Bu Etkiyi Ölçen Bir Araştırma”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri, 2004.
7 Ara Sınav
8 CRM Becerileri : İletişim (Communication)Ve Kendini İfade Etme- Feed Back-Kalabalığın Kontrolü-Etkili Brıfıng/De-Brıfıng-Eleştiri ÖZEL Ayhan., ”Kurumsal ve Bireysel Faktörlerin Elektronik İletişime Etkisi Üzerine Bir Uygulama”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya, 2005.
9 Standart Hareket Usulleri(Sop)-Diğer Harekat Ve Yer Personeli İle Etkin İletişim Ve Koordinasyon-Uçak Tiplerine Bağlı CRM AKTAN Coşkun Can., Yönetim Biliminin Doğuşu: Tarihsel Bakış, http://www.canaktan.org/yonetim/yonetim-teorileri/tarihsel-bakis.htm, Erişim:16.18.2012
10 UÇAK KAZALARI ANALİZİ ŞENTÜRK Serdar, “Türk Kara Havacılığında, Uçuş ekibi Kaynakları Yönetimi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2003.
11 UÇAK KAZALARI ANALİZİ SUNUM
12 UÇAK KAZALARI ANALİZİ SUNUM
13 UÇAK KAZALARI ANALİZİ SUNUM
14 UÇAK KAZALARI ANALİZİ SUNUM
15 Genel Değerlendirme
16 Final

 

Ders Kitabı

“Crew Resource Management”, Neil Krey’s CRM Devolopers, Transport Canada,2006, ISBN 978-975-92215-1-8

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
20
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
48
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
1
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
10
10
Final Sınavı
1
14
14
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Havayolu işletmesinin yönetim sistemleri ve işleyiş prensipleri ile ulusal ve uluslararası mevzuat bilgisine sahip olmak

2

Temel havacılık terminolojisi, uçuş teorisi/aerodinamik ve meteoroloji konularında temel bilgi sahibi olmak

3

Kabin ekibi üyesinin görev/sorumlulukları, havacılıkta standart operasyon kuralları ve emniyet/güvenlik kavramları hakkında bilgi sahibi olmak

X
4

Havacılıkta ilkyardım konusunda doğru ve etkin müdahalenin önemini kavrayarak ilkyardım uygulamalarını yapabilmek

5

Tehlikeli madde taşımacılığı ile ilgili ve uçuş operasyonlarında oluşabilecek tüm acil durumlarda hayatta kalabilme teknikleri, kalabalığın kontrolü ve yönetimi metotları hususunda sorumluluklarını kavrayarak hızlı ve doğru müdahale edebilmek

6

Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilmek, bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk almak, eleştiriye açık, yapıcı ve özgüven sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak

7

Diksiyon ve anons teknikleri konusunda bilgi sahibi olmak

8

Havacılıkta insan faktörü, çevre, toplum, sağlık koşullarının etkileri, insan performansının limitleri ve kaynakların etkin kullanımının önemini kavrayabilmek

X
9

Dünya coğrafyası ve kültürleri konularında temel bilgiye sahip olmak

10

Genel görünüm ve kişisel bakımın önemini kavrayarak nezaket ve görgü kuralları çerçevesinde yolcu servis sunumunu gerçekleştirebilmek

11

Bir yabancı dili kullanarak sivil havacılıkta kabin hizmetleri alanı ile ilgili bilgileri izlemek ve meslektaşları ile ileitişim kurmak

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.