MESLEK YÜKSEKOKULU
Mimari Restorasyon (Türkçe)
MMIR 225 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Ahşap Malzeme ve Yapım Teknikleri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
MMIR 225
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Yapı malzemesi olarak ahşabın özelliklerinin, türlerinin ve geçmişten bugüne mimari yapıda kullanılış amacının anlatılması; geleneksel ahşap mimari yapım sistemlerinin ve detaylarının gösterilmesi; mimari yapı elemanlarının tanıtılması; ahşabın bozulma süreçlerinin ve mimari çizimde nasıl gösterileceğinin öğretilmesi; ahşap yapı restorasyonu, koruma teknik ve yöntemlerinin örneklerle açıklanmasıdır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders kapsamında, ahşabın kullanım alanları genel olarak açıklanacak; mimari yapım teknikleri ve detayları incelenecektir. Ahşabın doğal bir yapı malzemesi olarak özellikleri, türleri ve bozulma süreçleri aktarılacaktır. Geleneksel ahşap yapım teknikleri (çantı, karkas, hımış) ve alt türleri, coğrafi bölgelere göre değişimi ve kullanılan yapı detayları konu edilecektir. Geleneksel İstanbul evlerinin tarih boyunca geçirdiği değişim ve mimari özellikleri tarif edilecektir. Ahşap mimari yapı elemanları (duvar, döşeme, tavan, merdiven, çatı, vb.) ve yapım detayları sınıflandırılacak, uygulama ödevleri ve çizimlerle pekiştirilecektir. Ahşabın bozulma nedenleri ve gözlenen hasar türleri sınıflandırılacak; “hasar tespiti” uygulamalı olarak gösterilecektir. Bir ahşap yapı koruma-restorasyon sürecinin aşamaları (araştırma, projelendirme, uygulama: yerinde koruma – bütünleme – yeniden üretim) ve müdahale teknikleri ayrı ayrı ele alınarak örnekler üzerinden değerlendirilecektir. Ahşap yapılarda ulusal ve evrensel koruma ilkeleri, yaklaşımlar ve müdahale teknikleri tartışılacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin içeriği hakkında bilgilendirme, Ahşabın kullanım alanları, Geleneksel İstanbul evlerinin gelişimi ve özellikleri. | |
2 | Yapı malzemesi olarak ahşabın özellikleri ve türleri ve korunması hakkında ilke ve tüzükler, standartlar | Arel, A., 1999, “Türk Evi Dedikleri”, Cogito, 18, s.188-212. |
3 | Ahşap yapım teknikleri: Masif (çantı), Ahşap Karkas (çatkı) ve Hımış ve Bağdadi özellikleri ile Türkiye’de bölgelere göre ahşap yapıların dağılımının incelenmesi | İBB KUDEB, 2009, Geleneksel Ahşap Yapı Uygulamaları, İstanbul. Bölüm 1-2 |
4 | Ahşap yığma yapı ve iskelet sistemleri ve çizim teknikleri | Ekinci,Z., Yapı Yayın, İstanbul, 2005, “Bir Konağın Kurgusu”. Bölüm 2 |
5 | Ahşap mimari yapı elemanları: Temel, duvar, tavanlar ve döşemeler. | Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 3 Ödev |
6 | Ahşap mimari yapı elemanları: Çatılar, merdivenler, kapı, pencere, pervaz, süpürgelik, vb. | Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 4- 5 |
7 | Ahşap elemanlarının maketinin yapılması | |
8 | Ahşap yapılarda hasar nedenleri, türleri ve analitik rölövede gösterimi (Hasar Tespiti). | Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 2 |
9 | Ahşap yapılarda konservasyon yöntemleri ve proje analizleri | Günay, R., Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007, Bölüm 3 |
10 | Bir ahşap yapı koruma örneği: Projelendirme ve Restorasyon sürecinde yapılan tüm uygulamalar. | Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15. |
11 | Teknik gezi | Ahşap yapı örneklerini yerinde inceleme. |
12 | Konut dışı yapılarda yer alan ahşap elemanların incelenmesi | Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.17-28. |
13 | Ahşap yapı örneklerinde analiz ve laboratuar çalışmalarının irdelenmesi | Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15. |
14 | Proje Sunumu | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Arel, A., 1999, “Türk Evi Dedikleri”, Cogito, 18, s.188-212. İBB KUDEB, 2009, Geleneksel Ahşap Yapı Uygulamaları, İstanbul. Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4”, Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Hasol, D., 2003, Mimarlık ve Yapı Sözlüğü, YEM Yayın, İstanbul. Günay, R., 2002, Ekinci,Z., “Bir Konağın Kurgusu”. Yapı Yayın, İstanbul, 2005, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınevi, İstanbul. Hasol, D., 2008, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM Yayın, İstanbul. ICOMOS |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
5
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
25
|
Portfolyo | ||
Ödev |
3
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje |
1
|
35
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
8
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
3
|
48
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
6
|
6
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
3
|
3
|
9
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
1
|
1
|
Proje |
1
|
4
|
4
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
116
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Mimari restorasyon ve koruma alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibi olabilecektir. |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilecek, yorumlayabilecek, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilecektir. |
X | ||||
3 | Kültürel mirasın korunması konusunda duyarlı, profesyonel etik ve ahlaki değerlere saygı gösteren, temel değerler konusunda bilgi sahibi olan bir restoratör olarak tarif edilebilecektir. |
X | ||||
4 | Mimari restorasyon alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecektir. |
X | ||||
5 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine ya da aynı düzeydeki bir mesleğe aktarabilecektir. |
X | ||||
6 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarını bilecek ve bunların gereklerini yerine getirebilecektir. |
|||||
7 | Sektörde ihtiyaç duyulan nitelikte ara teknik eleman olarak; Mimari Restorasyon alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarını etik ilkeler çerçevesinde ilişkilendirebilecektir. |
X | ||||
8 | İngilizceyi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak mimari restorasyon ve koruma alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecektir. |
|||||
9 | Mimari restorasyon alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecektir. |
|||||
10 | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilecek, bilgilerini yenilenme ve sürekli gelişmeye yönelik olarak gözden geçirebilecektir. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
İzmir’den Aydın’a ‘Tarihi Yaşatacak’ 24 Proje
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Meslek Yüksekokulu Mimari Restorasyon Programı öğrencileri, Aydın’ın Germencik ilçesinde atıl durumda bulunan yaklaşık 160 yıllık Taxiarchis Kilisesi’ni turizmin
Magnesia Antik Kentine Teknik Gezi Gerçekleştirildi
Mimari Restorasyon bölümü 2. sınıf öğrencileri Öğr. Gör. Yarkın Üstünes yürütücülüğündeki "MMIR 231-Mimarlığın Yakın Tarihi" ve "MMIR209-Koruma Projesi" dersleri kapsamında Magnesia antik kentine gezi
Taxiarchis Kilisesi Mübadele Müzesine Dönüşüyor
Öğr. Gör. Yarkın Üstünes yürütücülüğündeki "MMIR 209-Koruma Projesi" dersi kapsamında Mimari Restorasyon bölümündeki 24 öğrencinin katılımı ile Aydın'ın Germencik ilçesinde saha çalışmaları
İzmir Punta Bölgesine Teknik Gezi Gerçekleştirdik
Öğr. Gör. Duygu AKSOY tarafından yürütülmekte olan MMIR 205 - "Malzeme Bozulmaları ve Onarım" dersinin proje konusu olan Alsancak Liman’daki eski TCDD’a ait olan tescilli depo
Mimari Restorasyon Programı Dönem Başı Öğrenci Bilgilendirme Toplantısı
2021-2021 Akademik Yılı Güz Dönemi öncesi Mimari Restorasyon Programı öğrencilerine bilgilendirme toplantısı yapılmıştır. Toplantıda öğrencilere OASIS, Blackboard gibi sistemler hakkında bilgilerin yanı
Parayı evin içine harcadık
Koronavirüs nedeniyle zorunlu olmadıkça dışarı çıkmayan, alışık oldukları sosyal hayattan mahrum kalan kişiler, vakit geçirmenin yolunu evde tadilat yapmakta buldu.