Bizi takip edin
|
EN

MESLEK YÜKSEKOKULU

Mimari Restorasyon (Türkçe)

MMIR 225 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Ahşap Malzeme ve Yapım Teknikleri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MMIR 225
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Yapı malzemesi olarak ahşabın özelliklerinin, türlerinin ve geçmişten bugüne mimari yapıda kullanılış amacının anlatılması; geleneksel ahşap mimari yapım sistemlerinin ve detaylarının gösterilmesi; mimari yapı elemanlarının tanıtılması; ahşabın bozulma süreçlerinin ve mimari çizimde nasıl gösterileceğinin öğretilmesi; ahşap yapı restorasyonu, koruma teknik ve yöntemlerinin örneklerle açıklanmasıdır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Ahşap yapım tekniklerini tür ve özelliklerine göre ayırt edebilecek,
  • Ahşap mimari yapı elemanlarını sıralayabilecek,
  • Yapı malzemesi olarak kullanılacak ahşabın tür ve özelliklerini açıklayabilecek,
  • Ahşap yapılarda rölöve ve analitik rölöve hazırlayabilecek,
  • Ahşap yapı hasarlarını, nedenlerini ve çözüm yöntemlerini açıklayabilecek,
  • Ahşap yapı onarımında proje ve uygulama aşamalarını takip edebilecek,
  • Geleneksel ahşap mimari mirası korumada izlenecek yol ve kullanılacak yöntemleri belirtebilecektir.
Ders Tanımı Ders kapsamında, ahşabın kullanım alanları genel olarak açıklanacak; mimari yapım teknikleri ve detayları incelenecektir. Ahşabın doğal bir yapı malzemesi olarak özellikleri, türleri ve bozulma süreçleri aktarılacaktır. Geleneksel ahşap yapım teknikleri (çantı, karkas, hımış) ve alt türleri, coğrafi bölgelere göre değişimi ve kullanılan yapı detayları konu edilecektir. Geleneksel İstanbul evlerinin tarih boyunca geçirdiği değişim ve mimari özellikleri tarif edilecektir. Ahşap mimari yapı elemanları (duvar, döşeme, tavan, merdiven, çatı, vb.) ve yapım detayları sınıflandırılacak, uygulama ödevleri ve çizimlerle pekiştirilecektir. Ahşabın bozulma nedenleri ve gözlenen hasar türleri sınıflandırılacak; “hasar tespiti” uygulamalı olarak gösterilecektir. Bir ahşap yapı koruma-restorasyon sürecinin aşamaları (araştırma, projelendirme, uygulama: yerinde koruma – bütünleme – yeniden üretim) ve müdahale teknikleri ayrı ayrı ele alınarak örnekler üzerinden değerlendirilecektir. Ahşap yapılarda ulusal ve evrensel koruma ilkeleri, yaklaşımlar ve müdahale teknikleri tartışılacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin içeriği hakkında bilgilendirme, Ahşabın kullanım alanları, Geleneksel İstanbul evlerinin gelişimi ve özellikleri.
2 Yapı malzemesi olarak ahşabın özellikleri ve türleri ve korunması hakkında ilke ve tüzükler, standartlar Arel, A., 1999, “Türk Evi Dedikleri”, Cogito, 18, s.188-212.
3 Ahşap yapım teknikleri: Masif (çantı), Ahşap Karkas (çatkı) ve Hımış ve Bağdadi özellikleri ile Türkiye’de bölgelere göre ahşap yapıların dağılımının incelenmesi İBB KUDEB, 2009, Geleneksel Ahşap Yapı Uygulamaları, İstanbul. Bölüm 1-2
4 Ahşap yığma yapı ve iskelet sistemleri ve çizim teknikleri Ekinci,Z., Yapı Yayın, İstanbul, 2005, “Bir Konağın Kurgusu”. Bölüm 2
5 Ahşap mimari yapı elemanları: Temel, duvar, tavanlar ve döşemeler. Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 3 Ödev
6 Ahşap mimari yapı elemanları: Çatılar, merdivenler, kapı, pencere, pervaz, süpürgelik, vb. Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 4- 5
7 Ahşap elemanlarının maketinin yapılması
8 Ahşap yapılarda hasar nedenleri, türleri ve analitik rölövede gösterimi (Hasar Tespiti). Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 2
9 Ahşap yapılarda konservasyon yöntemleri ve proje analizleri Günay, R., Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007, Bölüm 3
10 Bir ahşap yapı koruma örneği: Projelendirme ve Restorasyon sürecinde yapılan tüm uygulamalar. Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15.
11 Teknik gezi Ahşap yapı örneklerini yerinde inceleme.
12 Konut dışı yapılarda yer alan ahşap elemanların incelenmesi Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.17-28.
13 Ahşap yapı örneklerinde analiz ve laboratuar çalışmalarının irdelenmesi Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15.
14 Proje Sunumu
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Dönemin gözden geçirilmesi

 

Ders Kitabı Arel, A., 1999, “Türk Evi Dedikleri”, Cogito, 18, s.188-212. İBB KUDEB, 2009, Geleneksel Ahşap Yapı Uygulamaları, İstanbul. Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4”, Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15.
Önerilen Okumalar/Materyaller

Hasol, D., 2003, Mimarlık ve Yapı Sözlüğü, YEM Yayın, İstanbul. Günay, R., 2002,

Ekinci,Z., “Bir Konağın Kurgusu”.  Yapı Yayın, İstanbul, 2005,

Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınevi, İstanbul. Hasol, D., 2008, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM Yayın, İstanbul.

ICOMOS

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
1
5
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
25
Portfolyo
Ödev
3
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
1
35
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
8
100
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
48
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
6
6
Portfolyo
0
Ödev
3
3
9
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
1
1
Proje
1
4
4
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
0
    Toplam
116

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Mimari restorasyon ve koruma alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibi olabilecektir.

X
2

Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilecek, yorumlayabilecek, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilecektir.

X
3

Kültürel mirasın korunması konusunda duyarlı, profesyonel etik ve ahlaki değerlere saygı gösteren, temel değerler konusunda bilgi sahibi olan bir restoratör olarak tarif edilebilecektir.

X
4

Mimari restorasyon alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecektir.

X
5

Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine ya da aynı düzeydeki bir mesleğe aktarabilecektir.

X
6

İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarını bilecek ve bunların gereklerini yerine getirebilecektir.

7

Sektörde ihtiyaç duyulan nitelikte ara teknik eleman olarak; Mimari Restorasyon alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarını etik ilkeler çerçevesinde ilişkilendirebilecektir.

X
8

İngilizceyi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak mimari restorasyon ve koruma alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecektir.

9

Mimari restorasyon alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecektir.

10

Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilecek, bilgilerini yenilenme ve sürekli gelişmeye yönelik olarak gözden geçirebilecektir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.