Koronavirüs, Türkçeyi de etkiledi

Türkiye’yi mart ayından bu yana etkisi altına alan koronavirüs, günlük dil kullanımına yeni sözcükler ekledi. İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Meslek Yüksekokulu Uygulamalı İngilizce ve Çevirmenlik Programı Öğretim Görevlisi Dr. Filiz Mergen danışmanlığında program öğrencisi Erdem Gürsu, “Covid-19 salgını dil kullanımımızı nasıl etkiledi?” başlıklı çalışma hazırladı. Dr. Mergen, “yeni normal”, “sosyal mesafe”, “kontrollü sosyal hayat”, “temaslı hasta”, “uzaktan eğitim” ve “sürü bağışıklığı” gibi ifadelerin hayatımıza giren yeni sözcük ve tamlamalar arasında yer aldığını belirtti.
Dr. Filiz Mergen, özellikle tıp alanında sık kullanılan yabancı kökenli sözcüklerin günlük yaşamın bir parçası haline geldiğine dikkat çekti. Çoğu sözcüğün Türkçe karşılıklarıyla değil, ödünçleme denilen yöntemle sadece Türkçe seslerin yer aldığı haliyle kullanıldığını aktaran Dr. Mergen, “Bunlar arasında, farklı alanlarda kullanılan ve aşina olduğumuz ‘hijyen, izolasyon, karantina, online, dijital, dezenfekte etmek, dezenfektan, ventilasyon’ gibi sözcükler bulunuyor. Bu sözcüklerin yanı sıra ‘pandemi, filyasyon, asemptomatik, entübasyon, pik, pnömoni’ gibi çoğumuzun ilk kez duyduğu sözcükler de bulunuyor. Bu sözcüklerin Türkçe karşılıkları yerine, bu şekilde kullanılmaları dilimizin yozlaşması açısından endişe verici. Ancak, salgın sayesinde dilin üretken özelliği hakkında farkındalığımız arttı” dedi.
YEPYENİ SLOGANLAR
Salgınla birlikte daha önce hiç karşılaşılmayan olayların da anlatılmasını sağlayacak yeni sözcükler ve tamlamalar oluştuğunu kaydeden Dr. Mergen, şunları söyledi: “Balkon konseri, arabada konser, normalleşme, yeni normal, normalleşme takvimi, sosyal mesafe, kontrollü sosyal hayat, zoom toplantısı, temaslı hasta, temassız ödeme, sürü bağışıklığı, kısa ya da evden çalışma ve uzaktan eğitim, hayatımıza giren yeni sözcük ve tamlamalar arasında yer alıyor. Kovid-19 salgınıyla birlikte bazı sözcükleri ise daha sık kullanır hale geldik. ‘Maske’ ve ‘mesafe’ sözcükleri, bunun en çarpıcı iki örneğini oluşturuyor.” Salgınla birlikte yepyeni sloganların da oluştuğunu kaydeden Dr. Mergen, “Evde kal”, “Sağlıkla kal”, “Maske tak”, “Hayat eve sığar” gibi sloganların sıklıkla kullanıldığını anımsattı.
HABERTÜM HABERLER

İletişim ve Tasarımın Buluşma Noktası: 7. UNIGRAPH Tasarım ve Yaratıcılık Festivali Gerçekleştirildi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Meslek Yüksekokulu İletişim ve Tasarım Programları Koordinatörlüğü tarafından düzenlenen 7. UNIGRAPH Tasarım ve Yaratıcılık Festivali, 8-9 Mayıs ...

Bilgisayar Programcılığı Öğrencileri Portfolio Sunumlarıyla Jüri Karşısındaydı
İzmir Ekonomi Üniversitesi MBP 206 Sistem Analizi ve Tasarımı dersi kapsamında, Bilgisayar Programcılığı öğrencileri bireysel portfolio sitelerini jüriye sundu. Öğrenciler ...

Turizm Öğrencilerinin Teruar ve Urla Şarapçılık Teknik Gezisi
Yiyecek İçecek Servisi öğrencileri Şef restaurantı ve otel olarak hizmet veren "Teruar Urla" yı ziyaret etti. Restauranta gelen misafirlerin karşılanması, masaya ...

Kaya Thermal İzmir Ziyareti
Turizm ve Otel İşletmeciliği öğrencileri Kongre ve Fuar Hizmetleri dersi kapsamında Kaya Thermal Oteli’ni ziyaret etti. Sayın İlkay Akçakoca eşliğinde ...

RamadaEncore by Wyndham Ziyareti
Turizm ve Otel İşletmeciliği öğrencileri Kat Hizmetleri dersi kapsamında uygulamalı ders amacıyla RamadaEncore by Wyndham İzmir'e gitti. Dersin öğretim görevlisi ...

YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ
DetaylarKÜRESEL KARİYER
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..BİLİME KATKI
İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İNSANA DEĞER
İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..